Drie manieren om de mindset te veranderen voor BIM


Is het faalangst, angst voor verandering of angst voor kritiek van anderen? Deze drie factoren zitten ingebeiteld in het menselijke brein en zorgen voor conformisme. Wanneer architecten en designers echter verandering en innovatie omarmen, zijn ze in staat om geweldige dingen te bereiken.

28.10.2021

Is het faalangst, angst voor verandering of angst voor kritiek van anderen? Deze drie factoren zitten ingebeiteld in het menselijke brein en zorgen voor conformisme. Wanneer architecten en designers echter verandering en innovatie omarmen, zijn ze in staat om geweldige dingen te bereiken.

Deze bekommernissen zijn een bekend terrein voor Eddy Slim. Als architect gebruikte hij BIM als hulp bij het ontwerp van enkele van de meest high-profile gebouwen in Mexico City, zoals het iconische kunstmuseum Museo Soumaya. Slim wijdt zijn hele carrière en bedrijf ConstruBIM aan de BIM-implementatie bij ontwerpbureaus, bouwbedrijven en regeringsinstellingen die aarzelen om te veranderen van werkmethodiek.

De opstart van BIM in bedrijven heeft niets te maken met technische vaardigheden met software. Het gaat eerder om de mindset, de ingesteldheid om geen angst te hebben voor veranderingen die negatieve emoties kunnen opwekken. Slim geeft drie belangrijke tips om BIM in uw bedrijf in te zetten tot een onmisbaar onderdeel van de workflow.

Het Museo Soumaya in Mexico City – een ontwerp enkel mogelijk dankzij BIM. ©Fernando Romero Enterprise

1. Voer BIM pas in als iedereen aan boord is.

Een van de grootste factoren voor succesvolle BIM Adoption is de bereidwilligheid van een team om samen te werken buiten de traditionele denkpistes. Na een eerste (krachtige) introductie van BIM moet iedereen zo snel mogelijk in de dialoog betrokken worden. Slim: “Interne weerstand en misverstanden worden vermeden door een goede communicatie en dialoog met elke medewerker. Iedereen moet betrokken zijn!”

Voor leidende figuren is een BIM-implementatie een uitstekende manier om hun werknemers een duidelijke mate van verantwoordelijkheid te geven in de komende transitie. Slim: “Wat we proberen te doen is iedereen laten inzien hoe belangrijk en waardevol ze zijn in het proces.”

Zodra het team ‘klaar’ is voor BIM, is het best om de implementatie te gebruiken bij projecten die al aan de gang zijn. Met een project dat al halverwege is, hebben ontwerpers een basisniveau van vertrouwdheid dat hen helpt om samen de onzekerheid van een leerproces te doorbreken. De overgang naar BIM begint door hen te vragen naar het traditionele ontwerpproces en uit te leggen hoe BIM dit kan ‘verzachten’.

2. Geen woorden, maar daden – toon het ontwerp!

Wanneer managers weerstand voelen tegen de verandering naar BIM, zullen mooie diapresentaties en grote beloftes dit euvel niet verhelpen. In plaats daarvan moeten ze de voordelen van BIM demonstreren door nieuwe BIM-gebruikers wat te laten worstelen met hun ideeën.

ConstruBIM probeerde bij een klant het bedrijf te verenigen rond een uniforme BIM-standaard, maar “ze zagen het voordeel niet”, zegt Slim. Hij liet hen een tijdje werken zoals ze eerder hadden gedaan – en BIM alleen gebruiken voor 3D-visualisaties. Bijgevolg kregen ze hun samengevoegde modellen niet in lijn. “Ze konden de parameters niet vinden die nodig waren om informatie en namen te vinden en om de families te structureren. Het was een grotendeels vruchteloze inspanning” zegt Slim.

“Bijgevolg liet ik hen zien hoe het gemakkelijk was als ze een model hebben dat één standaard volgt, hoe ze kunnen kwantificeren, hoe ze informatie kunnen extraheren en naar het model kunnen exporteren, en die informatie kunnen coördineren met 4D- en 5D-visualisatie. Tijdens die specifieke vergadering kon je alle gezichten zó zien veranderen, omdat ze de toegevoegde waarde van één standaard ineens wel inzagen.”

Het Naka Zama resort in Tulum, Mexico. Een uitstekend staaltje BIM ontworpen door Eddy Slim.

3. Luister en stel iedereen gerust.

Een introductie van BIM in een bedrijf kan doorwegen op de hele bedrijfspolitiek. De schrik om professioneel terrein te verliezen of werkschaarste vanwege efficiëntere technologie kan soms vrij hoog zijn. Hierop proactief reageren is een belangrijk onderdeel van een BIM ‘onboarding’.

Het moet duidelijk worden dat BIM het meest kosteneffectief is door tijdsinefficiënties weg te werken, en niet door arbeidskosten. “Soms wordt een BIM-investering verkeerd begrepen als investeren in minder personeel”, zegt Slim. “Ik begrijp waarom sommigen zo denken, maar dit is de verkeerde conclusie. BIM-besparingen komen on site tot uiting: ze maken de bouw efficiënter en beter gecoördineerd. BIM geeft je toegang tot meer gegevens en helpt je om materiaalverspilling en tijdrovende fouten te voorkomen.”

Op het gebied van opleidingen is het belangrijk om de beste personeelsleden te identificeren en hen een ​​leidende rol te geven bij het ‘bimmen’ van hun bedrijf. Managers op topniveau hebben vaak niet de tijd of de technische mogelijkheden om operationele functies in het nieuwe systeem te vervullen, dus medewerkers op een lager niveau kunnen en zullen veel betere BIM-managers zijn.

De voordelen van het gebruik van BIM worden snel duidelijk in termen van efficiëntie, snelheid, meer informatie en oplossingen voorafgaand aan de bouw. De besparingen worden pas echt zichtbaar bij de vermindering van materiaalverspilling tijdens de constructie.

De kunst is om BIM te presenteren als een betere mate van controle over (grootschalige) projecten. Deze aanpak vereist eigenlijk meer arbeidsinput, die tijdbesparende efficiëntie compenseert en een betere klantenservice biedt. Er zijn meer variabelen om bij te houden en meer manieren om ze bij te houden.

“Wanneer we het zo stellen, helpt dit”, zegt Slim. “Mensen willen BIM maar al te graag implementeren als ze er voldoende kennis over hebben.” En liefst met deze mindset: BIM is eerder een voordeel voor de klanten en niet een verandering (of bedreiging) voor de ontwerpers.

Bron: Autodesk Redshift & Fernando Romero Enterprise