Een Autodesk Subscription, oftewel abonnement of licentie, is een flexibele manier om met Autodesk-software te werken. Met een abonnement kiest u zelf voor een termijn waarbinnen u de software nodig heeft. U betaalt zo nooit te veel. Bovendien heeft u met een abonnement toegang tot de allerlaatste updates en behoren problemen met uitwisseling tot het verleden.

Neem een abonnement op Autodesk software om toegang te krijgen tot de recentste applicaties voor de periode waarin u deze nodig heeft. Het grote voordeel van een abonnement is flexibiliteit. Het afsluiten van een abonnement is eenvoudig, zonder grote investeringen en u stemt ze zelf af op uw gebruik.

Heeft u een grote opdracht binnengehaald en (tijdelijk) extra licenties nodig, dan kunt u met een subscription eenvoudig een versnelling hoger schakelen. Zijn deze licenties na afronding van de opdracht niet meer nodig, dan vervalt de licentie na de abonnementsperiode. Zo houdt u uw productie hoog en de kosten laag.

Wat houdt een Autodesk Subscription exact voor u in?

  • Flexibele abonnementsperiode
    U sluit een abonnement af voor de periode van een drie maanden, één jaar of 3 jaar.
  • Toegang voor één gebruiker
    Geen serienummers meer, maar Named User. De makkelijkste manier om gebruikers te beheren.
  • Toegang tot de nieuwste software
    Als u een abonnement neemt, heeft u toegang tot de meest recente productreleases en -verbeteringen.
  • Toegang tot eerdere versies
    Gebruik en download eerdere versies van de meeste Autodesk-softwareproducten.
  • Gebruik uw software thuis
    Gebruik huidige en eerdere versies van uw software ook thuis op uw computer
  • Uw software is ook op verplaatsing beschikbaar
    Gebruik uw software en services wereldwijd. U bent niet gebonden aan uw eigen land.
  • Desktop Software
    De software wordt lokaal op uw PC geïnstalleerd (dus niet in de cloud).
  • Cloud Services
    Met een abonnement heeft u toegang tot de cloud services van Autodesk.

Voorop vastgestelde periode van uw Subscription

Een abonnement start vanaf het moment dat u van Autodesk een e-mail ontvangt met de bevestiging van het abonnement. U kunt vanaf dat moment een licentie op een lokale PC activeren, welke door één geregistreerde gebruiker mag worden gebruikt. Zodra het abonnement eindigt, stopt ook de software. U kunt dit voorkomen door het abonnement tijdig te verlengen. U kunt de licenties eenvoudig online beheren in het Autodesk Account.

Voor wie?

Met een Autodesk Subscription kunt u kosteneffectief een tijdelijke licentie aanschaffen. Schakel snel capaciteit bij, tijdens een project of met een tijdelijke medewerker. Vang eenvoudig pieken op zonder dat u direct een nieuwe licentie hoeft aan te schaffen.

Introductie Standard Plan & Premium Plan

Vanaf 7 juni 2020 is het mogelijk om uw Standard Plan uit te breiden naar een Premium Plan. U hebt dan recht op extra diensten en tools.

We zetten de belangrijkste kenmerken van beide voor u op een rijtje:

Standard Plan Premium Plan
  • Basisrapportage gebruiksgegevens
  • Two-factor authentication
  • 24 x 5 Support
  • Mogelijk vanaf 50 licenties
  • Alle voordelen van het Standard Plan
  • Gedetailleerde rapportage gebruiksgegevens
  • Single Sign-On (SSO)
  • 24 x 7 Support
  • Centraal aankopen van licenties

Met een Maintenance Plan kunt u uw aangekochte Autodesk softwarepakketten actueel houden. Dit onderhoudsplan zijn de jaarlijks terugkerende kosten, die zijn verbonden aan de kooplicenties.

Wat houdt een Maintenance Plan exact voor u in?

  • Voordeligste manier om uw licenties up-to-date te houden.
  • Oude versies gebruiken naast de meest recente versie.
  • Thuisgebruik voor licenties onder Maintenance Plan.
  • Vereenvoudigde administratie en licentiebeheer.
  • U ontvangt (Engelstalige) web-support van Autodesk.

Voor wie?

Een Maintenance Plan is geschikt voor elke gebruiker die in het verleden software van Autodesk gekocht heeft en zijn software actueel wil houden. Het Autodesk softwarepakket dat u aangeschaft hebt, is uw eigendom en kunt u zo lang gebruiken als u zelf wilt. Zo lang u uw onderhoudsplan actueel houdt, heeft u het recht op het downloaden van de laatste versies van uw software.

Meer informatie?

Volledige informatie over het onderhoudsplan kunt u vinden op de website van Autodesk.

NEWSFLASH
Het is niet meer mogelijk om kooplicenties aan te schaffen. Het Maintenance Plan kunt u wel actief houden door jaarlijks te verlengen. Wanneer dit onderhoudsplan verloopt, is dit onherstelbaar! U kunt dan de laatste versie van uw licentie eeuwigdurend blijven gebruiken, maar nooit meer upgraden. Houd uw onderhoudsplan dus altijd actief.

Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance Plan en stapt over naar Named Users.

Upgrade uw Standard Plan naar Premium Plan

Bij elk Autodesk abonnement krijgt u gebruikelijk het Standard Plan toegewezen. Dit servicepakket voegt een aantal beheer-, ondersteunings- en rapportagemogelijkheden aan uw abonnement toe en zijn erg behulpzaam voor het beheren en ondersteunen van uw gebruikers. Is uw organisatie wat groter dan kan dit pakket echter te beperkt zijn. Autodesk biedt daarom vanaf 7 juni 2020 de mogelijkheid om te upgraden naar een Premium Plan. Dit servicepakket geeft u meer mogelijkheden en extra diensten die beter bij uw organisatie aansluiten.

We hebben de belangrijkste kenmerken van het Standard Plan en Premium Plan even voor u op een rijtje gezet:

Standard Plan Premium Plan
  • Basisrapportage gebruiksgegevens
  • Two-factor authentication
  • 24 x 5 Support
  • Mogelijk vanaf 50 licenties
  • Alle voordelen van het Standard Plan
  • Gedetailleerde rapportage gebruiksgegevens
  • Single Sign-On (SSO)
  • 24 x 7 Support
  • Centraal aankopen van licenties

Standard Plan

  • Basisrapportage gebruiksgegevens
    Krijg inzicht in welke producten en diensten worden gebruikt zodat u eenvoudig het aantal licenties kunt aanpassen naar het daadwerkelijk gebruik. U betaalt op deze manier alleen voor licenties die u ook echt nodig heeft en bespaart veel onnodige kosten. Heeft u tijdens de looptijd van uw contract een extra licentie nodig, dan kunt u deze eenvoudig bijbestellen.
  • Two-factor authentication
    Veiligheid wordt een steeds belangrijker onderdeel van uw bedrijfsvoering. Bescherm uw (online) data en projectgegevens door deze extra beveiligingslaag te activeren. Naast de standaard login met uw gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt u, op het moment dat u wilt inloggen, een extra beveiligingscode per e-mail of SMS. Deze code is slechts eenmalig geldig en hiermee verhoogt u de beveiliging van uw account(s) aanzienlijk.
  • 24 x 5 Support
    Autodesk biedt Support voor alle klanten met een Subscription tijdens werkdagen. U kunt eenvoudig via het Autodesk Account een helpdeskticket aanmaken en er zal per e-mail of telefoon contact met u worden opgenomen (alleen Engels).

Premium Plan

  • Gedetailleerde rapportage gebruiksgegevens
    In de standaardrapportage ziet u alleen een algemeen UserID. Met de gedetailleerde gebruiksgegevens krijgt u echter inzicht in welke gebruikers met welke software werkzaam zijn omdat het gebruik aan het emailadres van de gebruiker is gekoppeld.
  • Single Sign-On (SSO)
    Het voordeel van Single Sign On (SSO) is dat de primary/secondary admin geen gebruikers hoeft aan te maken in het Autodesk Account. De gebruiker wordt automatisch aan uw bedrijfsaccount van Autodesk toegevoegd als deze voor de eerste keer met uw bedrijfsgegevens inlogt als de software wordt geïnstalleerd. Indien er een licentie beschikbaar is, wordt deze direct aan deze gebruiker toegewezen. Die licentie blijft aan de gebruiker toegewezen totdat een admin de licentie loskoppelt of de gebruiker verwijdert. Single Sign-On (SSO) is geen vervanging van een netwerk of Multi User abonnement. Als de gebruiker de software afsluit blijft deze gekoppeld aan de gebruiker en komt de licentie niet vrij voor een andere gebruiker. Single Sign-On werkt overigens alleen vanaf 2016 versies en hoger.
  • 24 x 7 Support
    Autodesk biedt voor alle klanten met een Premium Plan 24/7 Support.  U kunt eenvoudig via het Autodesk Account een helpdeskticket aanmaken en er zal per e-mail of telefoon contact met u worden opgenomen (alleen Engels).

Stappenplan - Toewijzen licentie, Installatie en Activatie

Om gebruik te kunnen maken van de software zijn de volgende zaken noodzakelijk:

  1. De licentie moet toegekend zijn aan de gebruiker(s)
  2. Het installeren van de software
  3. Het activeren van de software

1. Toekennen licentie

Het toekennen van de licentie gaat via manage.autodesk.com en gebeurt door de Primary Admin of Secondary Admin (indien de laatste is toegevoegd). Deze Admin kan gebruiker(s) toevoegen en toekennen via manage.autodesk.com.
In de linkerkolom staat hier knoppen voor: By User en By Product

By User

In het venster By Userkan je onder het gewenste team en/of de gebruiker(s) toevoegen met een voornaam, achternaam en een email adres.

Hierna wordt er een uitnodiging verstuurd naar de gebruiker, die het account verder kan updaten en hiervoor een wachtwoord aanmaakt.

De Primary of Secondary Admin kan de gebruiker openen en in de lijst met producten, achteraan op Assign klikken, om één of meerdere licenties aan deze gebruiker toe te wijzen (of terug af te nemen).

By Product

In het venster By Product staan alle producten per team weergegeven, alsook het aantal beschikbare licenties.

Door op een product te klikken, zie je welke gebruikers zijn toegewezen en kan je de toegang ontnemen, door op Unassign te klikken.

Via Assign users, kan je gebruikers toekennen aan de licentie. Dit kunnen toegevoegde gebruikers zijn, die onder By Useral zichtbaar zijn, maar je kan ook nieuwe gebruikers uitnodigen en toewijzen.

Let op: bij nieuw aangeschafte licenties, wordt standaard één seat toegekend aan de Primary Admin. Deze kan je als unassigned markeren en aan de juiste gebruiker toekennen. Deze seat kan gebruikt worden op drie verschillende toestellen, op voorwaarde dat de software slechts op één toestel tegelijk gebruikt wordt.

Tip: elke gebruiker kan via manage.autodesk.comnakijken of er software aan hem/haar is toegewezen. In dat geval kan de gebruiker deze software hier ook downloaden.

Voor meer info over de werking van manage.autodesk.com hebben wij een introductievideo op ons YouTube-kanaal.

2. Downloaden en installeren van de software

Let op dat je voldoende installatierechten hebt. Heb je deze niet, vraag dan de ICT om deze (tijdelijk) te geven of laat de ICT de stappen uitvoeren..

Nadat de licentie is toegewezen aan de gebruiker(s), kunnen zij de software vinden in hun eigen Autodesk Account (dit kan tot 24 uur duren). In het tabblad Products & Services zien de gebruikers alle toegekende software en services staan.

Om de software te downloaden, kan de gebruiker de software openklappen door hier op te klikken. Voor Industry Collections moet je deze eerst openen en op View all included software klikken.

Na het openklappen staan de versies in beeld met een blauwe regel: View Downloads.
Via View Downloads kom je in een nieuw venster waarin de versie, het platform en de taal worden gevraagd. Hierachter staat een blauwe knop met de download methode weergegeven.

Wij adviseren de Browser Download.
Mocht je de downloadmethode willen wijzigen, kan je hieronder klikken op View all.

Nadat alle bestanden zijn gedownload, kan je de installatie uitvoeren.

Afhankelijk van de gekozen downloadmethode, moet je de bestanden uitpakken en/of uitvoeren tot het installatiescherm in beeld verschijnt.

Doorloop het installatiescherm totdat de producten zich installeren.

Nadat de installatie is afgerond kan je best controleren of er updates beschikbaar zijn of aanvullende addins of plugins gewenst zijn. Vanaf jaargang 2022 versie zijn alle plugins standaard mee geïnstalleerd.

Deze kan je installeren via de Autodesk Desktop App of downloaden via Product Update op manage.autodesk.com.

3. Activeren van de software

Nadat de software is geïnstalleerd, kan je deze activeren. Door de software op te starten, zal het Let’s Get Started scherm verschijnen met een aantal knoppen (verschillend per versie).

Sign In
Wanneer in het Autodesk Account, Sign In staat onder Activation, kies dan voor Single User of Sign In. In het volgende scherm log je in met jouw Autodesk Account, dit kan je emailadres of username zijn met het bijbehorende wachtwoord.

Hierna start de software op en kan je ermee aan de slag.

Serienummer
Het kan sporadisch nog voorkomen dat je nog een serienummer hebt staan in het Autodesk Account. Kies in dat geval niet voor Single User of Sign In, maar voor Enter a Serial Number. Voer hier het serienummer en de product key in, zoals gegeven in het Autodesk Account.

Log hierna in met jouw Autodesk Account om de software te activeren.

Deze methode komt echter nog amper voor.

Netwerklicentie
Mocht er nog gebruik worden gemaakt van een netwerklicentie, kies dan in het Let’s Get Started scherm voor Network License of Multi-user en voer hier de servernaam in, waar de licentieserver geïnstalleerd staat. Vraag de ICT of zij de servernaam kunnen verstrekken.

Subscription

Wat is het verschil tussen een abonnement (Subscription) en een Maintenance Plan?

Een onderhoudsplan is een jaarlijks terugkerend bedrag, waarmee u uw Autodesk kooplicenties actueel houdt. Voor kooplicenties heeft u het recht deze te blijven gebruiken zo lang u wilt. U mag de versie gebruiken die in eerste instantie heeft aangeschaft, of de laatste versie die u hebt verkregen door het actieve onderhoudsplan.

Met een abonnement huurt u feitelijk een Autodesk softwarepakket, voor een vastgestelde periode van drie maanden, één of drie jaar. Als de huurperiode is beëindigd, mag u de software niet meer gebruiken.

Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance Plan en stapt over naar Named Users.

Wanneer gaat een abonnement in?

Een abonnement gaat in op het moment dat u de bevestiging van Autodesk ontvangt.

Kan een abonnement op meerdere locaties gebruikt worden?

Een abonnement kan op meerdere locaties worden geïnstalleerd en gebruikt door de werknemer op wiens naam het abonnement is afgesloten. Het is niet toegestaan om het abonnement door iemand anders te laten gebruiken.

Ik had vroeger Maintenance. Is Subscription een ander product?

Ja, met Maintenance houdt u uw kooplicenties actueel. Subscription is een abonnement voor een bepaalde periode.

Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance Plan en stapt over naar Named Users.

Wordt mijn Subscription elk jaar automatisch verlengd?

Neen, uw contract wordt niet automatisch verlengd. U wordt aan het eind van uw contractperiode benaderd voor de verlenging.

Premium Plan

Kan ik ook een Premium Plan kopen als ik minder dan 50 licenties heb?

Neen, het is op dit moment helaas nog niet mogelijk om uw standaard abonnement uit te breiden naar een Premium Plan als u minder dan 50 actieve licenties heeft.

Kan ik tijdens een lopend contract upgraden naar een Premium Plan?

Ja, het is mogelijk om tijdens de looptijd van uw contract te upgraden naar een Premium Plan. Een Premium Plan heeft een maximale looptijd van één jaar. De einddatum kan worden uitgelijnd met uw huidige contract zodat u maar één factuur per jaar ontvangt.

Wat kost een Premium Plan?

Een Premium Plan kost 300 euro per licentie per jaar. Het aantal licenties wordt bepaald door het aantal actieve licenties op het moment dat het Premium Plan account wordt afgesloten. Dit aantal wijzigt tijdens de looptijd niet.

Voorbeeld:

Uw contract loopt tot 1 februari 2022. In het contract zitten 20 AutoCAD-licenties en 35 AEC Collections. U koopt op 1 september de upgrade naar een Premium Plan. U betaalt 55 x 300 euro voor één jaar Premium Plan. U koopt op 1 oktober vijf extra AutoCAD-licenties. Op deze vijf extra licenties krijgt u tijdens de looptijd van het Subscription contract ook de voordelen van een Premium Plan, zonder dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

Februari 2021 September 2021 Oktober 2021 Februari 2022 September 2022
AutoCAD 20 licenties 5 extra licenties 25 licenties
AEC Collection 35 licenties 35 licenties
Premium Plan 55 licenties Inclusief Inclusief 60 licenties

We hebben meerdere producten. Moet ik voor alle producten een Premium Plan nemen?

U kunt de licenties in één contract niet opsplitsen. Voor alle licenties in één contract moet u dus een Premium Plan afnemen. Het is wel mogelijk om een contract op te splitsen in meerdere contracten. Het minimumaantal voor het Premium Plan is 50 licenties, de licenties mogen over meerdere contracten verdeeld zijn.

Is het mogelijk om licenties voor meerdere vestigingen in te kopen?

Ja, het is met een Premium Plan mogelijk om licenties in te kopen voor meerdere vestigingen of afdelingen.

Is het verplicht voor alle vestigingen om een Premium Plan te nemen?

Neen, het is niet noodzakelijk dat u voor alle vestigingen of afdelingen een Premium Plan neemt. U kunt per contract bepalen of u het Standard Plan wil upgraden naar het Premium Plan. Het minimumaantal voor het Premium Plan is 50 licenties en de licenties mogen over meerdere contracten verdeeld zijn.

Is het mogelijk om meerdere personen de software te laten beheren?

Ja, het is mogelijk om meerdere personen software administrators te maken. Standaard wordt een primaire administrator aangemaakt. U kunt ook meerdere secundaire administrators toevoegen. Secundaire administrators kunnen softwarelicenties beheren voor het gehele bedrijf, een vestiging of een afdeling.

Welke producten komen in aanmerking voor een Premium Plan?

De meeste producten komen in aanmerking voor een Premium Plan. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. De belangrijkste uitzonderingen die niet in aanmerking komen voor een Premium Plan zijn: BIM360 en PlanGrid.

Bekijk de volledige lijst op de website van Autodesk..

Autodesk Account

Waar kan ik de laatste versie van mijn software downloaden?

Via uw Autodesk Account kunt u de software van Autodesk downloaden.

Login met uw Autodesk ID (gebruikersnaam en wachtwoord) en klik via 'Management' op 'Download'. Hier vindt u een overzicht van de software en de laatste versie waar u recht op heeft.

Hoe en waar vind ik de Autodesk Manage Portaalsite?

Via het portaal Autodesk Managekan iedereen met een Autodesk account zich aanmelden.

Hoe kan ik als beheerder (Primary Admin) nieuwe gebruikers aanmaken?

Een Contract Manager is Primary Admin, elke user kan Secondary Admin worden. Let op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.

Iemand met Admin rechten kan gebruikers aanmaken. Dit via User Management, dan By User, via de knop Invite Users maak je één of meerdere nieuwe gebruikers aan.

De gebruiker krijgt een mail van Autodesk. Via deze mail wordt het user account actief en kan de gebruiker zijn wachtwoord instellen.

Hoe kan een Primary Admin Teams aanmaken?

Een Team is een afgesloten groep van users en software. Binnen dit Team kan je software verdelen onder de verschillende gebruikers.

Een nieuw of extra Team aanmaken kan via het Tandwiel-icoon, dan Actions, dan Create Team. Gebruikers worden per Team aangemaakt.

Hoe kan een Primary Admin software (een subscription) verplaatsen of toewijzen aan een ander Team?

Activeer eerst het toegewezen Team via het Tandwiel-icoon, dan Actions, dan Move Subscription to this team.

OF: Kies uit welk Team je een Subscription wil verplaatsen, Select de gewenste Subscription, vervolgens Submit.

Wat is het verschil tussen een Primary Admin en een Secondary Admin?

De Contract Manager is automatisch de Primary Admin. Een Primary Admin krijgt mails van Autodesk over zijn Subscriptions. Deze Primary Admin kan gebruikers aanmaken en software toekennen.

Een Secondary Admin kan ook gebruikers aanmaken en software toekennen.

Hoe kan ik als Primary Admin een Secondary Admin aanmaken?

Elke User kan een Secondary Admin worden. Via User Management, kies By User, open de gewenste user. Hier via Change role kan je kiezen voor Secondary admin (ipv User). Let op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.

Hoe kan ik als Primary Admin een software (subscription) toewijzen aan een gebruiker?

Via User Management, dan By User, klik hier op de gewenste user. Hier kan je (indien er seats beschikbaar zijn) via Assign een product toewijzen. Let op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.

Aandachtspunt: bij aanschaf van één (of meerdere) licentie(s), wordt door Autodesk altijd één licentie toegewezen aan de Contract Manager! Doe dus een Unassign bij de Contract Manager indien nodig.

Hoe kan een gebruiker software downloaden en installeren?

De gebruiker kan zich connecteren via het portaal Autodesk Manage. De user kan via Products and Services, dan All Products and Services, de gewenste software opzoeken.

Via View Downloads, klik niet op Install Now maar op View All, dan Browser Download, dan op de blauwe knop Browser Download om de download te starten. Let op bij indicatie van bv drie installatie bestanden, dien je ook drie files te downloaden.

Na de download start je de eerste file voor de installatie. Deze komen standaard terecht in de folder met Downloads.

Hoe kan je de software activeren na de download?

Bij de eerste opstart van de software: kies Sign In of Single User, dan het user e-mailadres ingeven en het Autodesk Account paswoord. Daarna start de software op.

Hoe kan de Primary Admin software (subscriptions) toewijzen of deactiveren voor gebruikers?

Mogelijkheid 1: via User Management, kies By User, klik hier op de gewenste user. Hier kan je (indien er seats beschikbaar zijn) via Assign een product toewijzen of afnemen via Unassign.

Mogelijkheid 2: via User Management, kies By Product, klik hier op het gewenste Product. Hier kan je (indien er seats beschikbaar zijn) via de knop Assign users een product toewijzen of terug Unassign doen bij users.

Let wel op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.

Hoe kan de Primary Admin een overzicht krijgen van de toegewezen software?

Mogelijkheid 1: via User Management, kies hier vervolgens By User, klik hier op de gewenste user om een overzicht per gebruiker te krijgen.

Mogelijkheid 2: via User Management, kies hier vervolgens By Product, klik hier op de gewenste software voor een overzicht welke gebruiker(s) deze gebruiken.

Let wel op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.

Hoe kan de Primary Admin een overzicht krijgen van zijn contracten?

Klik op Billing and Orders, vervolgens op Subscriptions and Contracts, hier heb je overzicht op al jouw Subscriptions/contracten (onafhankelijk van een ‘Team‘).

Per Subscription zie je ook de koppeling met een Team. Je kan elke Subscription verder openklikken voor nog meer informatie.

Op hoeveel toestellen mag één licentie gebruikt worden?

Autodesk laat de gebruiker toe om één seat (één licentie) op drie verschillende computers te gebruiken via dezelfde user. Dus zelfs voor de privé-computer.

Belangrijk: zorg steeds dat op de andere twee computers alle Autodesk software is afgesloten!