Een Autodesk Subscription, oftewel abonnement of licentie, is een flexibele manier om met Autodesk-software te werken. Met een abonnement kiest u zelf voor een termijn waarbinnen u de software nodig heeft. U betaalt zo nooit te veel. Bovendien heeft u met een abonnement toegang tot de allerlaatste updates en behoren problemen met uitwisseling tot het verleden.
Neem een abonnement op Autodesk software om toegang te krijgen tot de recentste applicaties voor de periode waarin u deze nodig heeft. Het grote voordeel van een abonnement is flexibiliteit. Het afsluiten van een abonnement is eenvoudig, zonder grote investeringen en u stemt ze zelf af op uw gebruik.
Heeft u een grote opdracht binnengehaald en (tijdelijk) extra licenties nodig, dan kunt u met een subscription eenvoudig een versnelling hoger schakelen. Zijn deze licenties na afronding van de opdracht niet meer nodig, dan vervalt de licentie na de abonnementsperiode. Zo houdt u uw productie hoog en de kosten laag.

Wat houdt een Autodesk Subscription exact voor u in?
- Flexibele abonnementsperiode
U sluit een abonnement af voor de periode van een drie maanden, één jaar of 3 jaar. - Toegang voor één gebruiker
Geen serienummers meer, maar Named User. De makkelijkste manier om gebruikers te beheren. - Toegang tot de nieuwste software
Als u een abonnement neemt, heeft u toegang tot de meest recente productreleases en -verbeteringen. - Toegang tot eerdere versies
Gebruik en download eerdere versies van de meeste Autodesk-softwareproducten. - Gebruik uw software thuis
Gebruik huidige en eerdere versies van uw software ook thuis op uw computer - Uw software is ook op verplaatsing beschikbaar
Gebruik uw software en services wereldwijd. U bent niet gebonden aan uw eigen land. - Desktop Software
De software wordt lokaal op uw PC geïnstalleerd (dus niet in de cloud). - Cloud Services
Met een abonnement heeft u toegang tot de cloud services van Autodesk.
Voorop vastgestelde periode van uw Subscription
Een abonnement start vanaf het moment dat u van Autodesk een e-mail ontvangt met de bevestiging van het abonnement. U kunt vanaf dat moment een licentie op een lokale PC activeren, welke door één geregistreerde gebruiker mag worden gebruikt. Zodra het abonnement eindigt, stopt ook de software. U kunt dit voorkomen door het abonnement tijdig te verlengen. U kunt de licenties eenvoudig online beheren in het Autodesk Account.
Voor wie?
Met een Autodesk Subscription kunt u kosteneffectief een tijdelijke licentie aanschaffen. Schakel snel capaciteit bij, tijdens een project of met een tijdelijke medewerker. Vang eenvoudig pieken op zonder dat u direct een nieuwe licentie hoeft aan te schaffen.
Introductie Standard Plan & Premium Plan
Vanaf 7 juni 2020 is het mogelijk om uw Standard Plan uit te breiden naar een Premium Plan. U hebt dan recht op extra diensten en tools.
We zetten de belangrijkste kenmerken van beide voor u op een rijtje:
Standard Plan | Premium Plan |
|
|
Met een Maintenance Plan kunt u uw aangekochte Autodesk softwarepakketten actueel houden. Dit onderhoudsplan zijn de jaarlijks terugkerende kosten, die zijn verbonden aan de kooplicenties.
Wat houdt een Maintenance Plan exact voor u in?
- Voordeligste manier om uw licenties up-to-date te houden.
- Oude versies gebruiken naast de meest recente versie.
- Thuisgebruik voor licenties onder Maintenance Plan.
- Vereenvoudigde administratie en licentiebeheer.
- U ontvangt (Engelstalige) web-support van Autodesk.

Voor wie?
Een Maintenance Plan is geschikt voor elke gebruiker die in het verleden software van Autodesk gekocht heeft en zijn software actueel wil houden. Het Autodesk softwarepakket dat u aangeschaft hebt, is uw eigendom en kunt u zo lang gebruiken als u zelf wilt. Zo lang u uw onderhoudsplan actueel houdt, heeft u het recht op het downloaden van de laatste versies van uw software.
Meer informatie?
Volledige informatie over het onderhoudsplan kunt u vinden op de website van Autodesk.
NEWSFLASH
Het is niet meer mogelijk om kooplicenties aan te schaffen. Het Maintenance Plan kunt u wel actief houden door jaarlijks te verlengen. Wanneer dit onderhoudsplan verloopt, is dit onherstelbaar! U kunt dan de laatste versie van uw licentie eeuwigdurend blijven gebruiken, maar nooit meer upgraden. Houd uw onderhoudsplan dus altijd actief.
Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance Plan en stapt over naar Named Users.
Stappenplan - Toewijzen licentie, Installatie en Activatie
Om gebruik te kunnen maken van de software zijn de volgende zaken noodzakelijk:
- De licentie moet toegekend zijn aan de gebruiker(s)
- Het installeren van de software
- Het activeren van de software
1. Toekennen licentie
Het toekennen van de licentie gaat via manage.autodesk.com en gebeurt door de Primary Admin of Secondary Admin (indien de laatste is toegevoegd). Deze Admin kan gebruiker(s) toevoegen en toekennen via manage.autodesk.com.
In de linkerkolom staat hier knoppen voor: By User en By Product
By User
In het venster By Userkan je onder het gewenste team en/of de gebruiker(s) toevoegen met een voornaam, achternaam en een email adres.
Hierna wordt er een uitnodiging verstuurd naar de gebruiker, die het account verder kan updaten en hiervoor een wachtwoord aanmaakt.
De Primary of Secondary Admin kan de gebruiker openen en in de lijst met producten, achteraan op Assign klikken, om één of meerdere licenties aan deze gebruiker toe te wijzen (of terug af te nemen).

By Product
In het venster By Product staan alle producten per team weergegeven, alsook het aantal beschikbare licenties.
Door op een product te klikken, zie je welke gebruikers zijn toegewezen en kan je de toegang ontnemen, door op Unassign te klikken.
Via Assign users, kan je gebruikers toekennen aan de licentie. Dit kunnen toegevoegde gebruikers zijn, die onder By Useral zichtbaar zijn, maar je kan ook nieuwe gebruikers uitnodigen en toewijzen.

Let op: bij nieuw aangeschafte licenties, wordt standaard één seat toegekend aan de Primary Admin. Deze kan je als unassigned markeren en aan de juiste gebruiker toekennen. Deze seat kan gebruikt worden op drie verschillende toestellen, op voorwaarde dat de software slechts op één toestel tegelijk gebruikt wordt.
Tip: elke gebruiker kan via manage.autodesk.comnakijken of er software aan hem/haar is toegewezen. In dat geval kan de gebruiker deze software hier ook downloaden.
Voor meer info over de werking van manage.autodesk.com hebben wij een introductievideo op ons YouTube-kanaal.
2. Downloaden en installeren van de software
Let op dat je voldoende installatierechten hebt. Heb je deze niet, vraag dan de ICT om deze (tijdelijk) te geven of laat de ICT de stappen uitvoeren..
Nadat de licentie is toegewezen aan de gebruiker(s), kunnen zij de software vinden in hun eigen Autodesk Account (dit kan tot 24 uur duren). In het tabblad Products & Services zien de gebruikers alle toegekende software en services staan.
Om de software te downloaden, kan de gebruiker de software openklappen door hier op te klikken. Voor Industry Collections moet je deze eerst openen en op View all included software klikken.

Na het openklappen staan de versies in beeld met een blauwe regel: View Downloads.
Via View Downloads kom je in een nieuw venster waarin de versie, het platform en de taal worden gevraagd. Hierachter staat een blauwe knop met de download methode weergegeven.
Wij adviseren de Browser Download.
Mocht je de downloadmethode willen wijzigen, kan je hieronder klikken op View all.

Nadat alle bestanden zijn gedownload, kan je de installatie uitvoeren.
Afhankelijk van de gekozen downloadmethode, moet je de bestanden uitpakken en/of uitvoeren tot het installatiescherm in beeld verschijnt.

Doorloop het installatiescherm totdat de producten zich installeren.
Nadat de installatie is afgerond kan je best controleren of er updates beschikbaar zijn of aanvullende addins of plugins gewenst zijn. Vanaf jaargang 2022 versie zijn alle plugins standaard mee geïnstalleerd.
Deze kan je installeren via de Autodesk Desktop App of downloaden via Product Update op manage.autodesk.com.
3. Activeren van de software
Nadat de software is geïnstalleerd, kan je deze activeren. Door de software op te starten, zal het Let’s Get Started scherm verschijnen met een aantal knoppen (verschillend per versie).
Sign In
Wanneer in het Autodesk Account, Sign In staat onder Activation, kies dan voor Single User of Sign In. In het volgende scherm log je in met jouw Autodesk Account, dit kan je emailadres of username zijn met het bijbehorende wachtwoord.
Hierna start de software op en kan je ermee aan de slag.
Serienummer
Het kan sporadisch nog voorkomen dat je nog een serienummer hebt staan in het Autodesk Account. Kies in dat geval niet voor Single User of Sign In, maar voor Enter a Serial Number. Voer hier het serienummer en de product key in, zoals gegeven in het Autodesk Account.
Log hierna in met jouw Autodesk Account om de software te activeren.
Deze methode komt echter nog amper voor.
Netwerklicentie
Mocht er nog gebruik worden gemaakt van een netwerklicentie, kies dan in het Let’s Get Started scherm voor Network License of Multi-user en voer hier de servernaam in, waar de licentieserver geïnstalleerd staat. Vraag de ICT of zij de servernaam kunnen verstrekken.

Subscription
Wat is het verschil tussen een abonnement (Subscription) en een Maintenance Plan?
Met een abonnement huurt u feitelijk een Autodesk softwarepakket, voor een vastgestelde periode van drie maanden, één of drie jaar. Als de huurperiode is beëindigd, mag u de software niet meer gebruiken.
Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance Plan en stapt over naar Named Users.
Wanneer gaat een abonnement in?
Kan een abonnement op meerdere locaties gebruikt worden?
Ik had vroeger Maintenance. Is Subscription een ander product?
Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance Plan en stapt over naar Named Users.
Wordt mijn Subscription elk jaar automatisch verlengd?
Premium Plan
Kan ik ook een Premium Plan kopen als ik minder dan 50 licenties heb?
Kan ik tijdens een lopend contract upgraden naar een Premium Plan?
Wat kost een Premium Plan?
Voorbeeld:
Uw contract loopt tot 1 februari 2022. In het contract zitten 20 AutoCAD-licenties en 35 AEC Collections. U koopt op 1 september de upgrade naar een Premium Plan. U betaalt 55 x 300 euro voor één jaar Premium Plan. U koopt op 1 oktober vijf extra AutoCAD-licenties. Op deze vijf extra licenties krijgt u tijdens de looptijd van het Subscription contract ook de voordelen van een Premium Plan, zonder dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.
Februari 2021 | September 2021 | Oktober 2021 | Februari 2022 | September 2022 | |
AutoCAD | 20 licenties | 5 extra licenties | 25 licenties | ||
AEC Collection | 35 licenties | 35 licenties | |||
Premium Plan | 55 licenties | Inclusief | Inclusief | 60 licenties |
We hebben meerdere producten. Moet ik voor alle producten een Premium Plan nemen?
Is het mogelijk om licenties voor meerdere vestigingen in te kopen?
Is het verplicht voor alle vestigingen om een Premium Plan te nemen?
Is het mogelijk om meerdere personen de software te laten beheren?
Welke producten komen in aanmerking voor een Premium Plan?
Autodesk Account
Waar kan ik de laatste versie van mijn software downloaden?
Login met uw Autodesk ID (gebruikersnaam en wachtwoord) en klik via 'Management' op 'Download'. Hier vindt u een overzicht van de software en de laatste versie waar u recht op heeft.
Hoe en waar vind ik de Autodesk Manage Portaalsite?
Hoe kan ik als beheerder (Primary Admin) nieuwe gebruikers aanmaken?
Iemand met Admin rechten kan gebruikers aanmaken. Dit via User Management, dan By User, via de knop Invite Users maak je één of meerdere nieuwe gebruikers aan.
De gebruiker krijgt een mail van Autodesk. Via deze mail wordt het user account actief en kan de gebruiker zijn wachtwoord instellen.
Hoe kan een Primary Admin Teams aanmaken?
Een nieuw of extra Team aanmaken kan via het Tandwiel-icoon, dan Actions, dan Create Team. Gebruikers worden per Team aangemaakt.
Hoe kan een Primary Admin software (een subscription) verplaatsen of toewijzen aan een ander Team?
OF: Kies uit welk Team je een Subscription wil verplaatsen, Select de gewenste Subscription, vervolgens Submit.
Wat is het verschil tussen een Primary Admin en een Secondary Admin?
Een Secondary Admin kan ook gebruikers aanmaken en software toekennen.
Hoe kan ik als Primary Admin een Secondary Admin aanmaken?
Hoe kan ik als Primary Admin een software (subscription) toewijzen aan een gebruiker?
Aandachtspunt: bij aanschaf van één (of meerdere) licentie(s), wordt door Autodesk altijd één licentie toegewezen aan de Contract Manager! Doe dus een Unassign bij de Contract Manager indien nodig.
Hoe kan een gebruiker software downloaden en installeren?
Via View Downloads, klik niet op Install Now maar op View All, dan Browser Download, dan op de blauwe knop Browser Download om de download te starten. Let op bij indicatie van bv drie installatie bestanden, dien je ook drie files te downloaden.
Na de download start je de eerste file voor de installatie. Deze komen standaard terecht in de folder met Downloads.
Hoe kan je de software activeren na de download?
Hoe kan de Primary Admin software (subscriptions) toewijzen of deactiveren voor gebruikers?
Mogelijkheid 2: via User Management, kies By Product, klik hier op het gewenste Product. Hier kan je (indien er seats beschikbaar zijn) via de knop Assign users een product toewijzen of terug Unassign doen bij users.
Let wel op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.
Hoe kan de Primary Admin een overzicht krijgen van de toegewezen software?
Mogelijkheid 2: via User Management, kies hier vervolgens By Product, klik hier op de gewenste software voor een overzicht welke gebruiker(s) deze gebruiken.
Let wel op dat je in het ‘juiste’ Team gebruikt.
Hoe kan de Primary Admin een overzicht krijgen van zijn contracten?
Per Subscription zie je ook de koppeling met een Team. Je kan elke Subscription verder openklikken voor nog meer informatie.
Op hoeveel toestellen mag één licentie gebruikt worden?
Belangrijk: zorg steeds dat op de andere twee computers alle Autodesk software is afgesloten!